Telefactory

Algemene voorwaarden

Leveringsvoorwaarden.  

Telefactory levert haar diensten conform deze leveringsvoorwaarden die initieel zijn opgesteld  door de branchevereniging ICT~Office en integraal zijn overgenomen en gehanteerd.

1. Toepasselijkheid ICT~Office Voorwaarden

1.1 De ICT~Office Voorwaarden zijn opgesteld door ICT~Office.  

De ICT~Office Voorwaarden bestaan uit de onderhavige module Algemeen en de volgende  afzonderlijke specifieke modules:  

1.2 Deze module Algemeen van de ICT~Office Voorwaarden is van toepassing op alle aanbiedingen  en overeenkomsten waarbij leverancier goederen en/of diensten van welke aard en onder welke  benaming dan ook aan cliënt levert. Tevens zijn van toepassing de specifieke module of modules van  de ICT~Office Voorwaarden die tussen leverancier en cliënt zijn overeengekomen. Indien deze  module Algemeen van de ICT~Office Voorwaarden op enig onderdeel strijdig of onverenigbaar is met  het bepaalde in de tussen leverancier en cliënt overeengekomen specifieke module of modules van  de ICT~Office Voorwaarden, prevaleert het bepaalde in de desbetreffende specifieke module of  modules.  

1.3 Daar waar in de ICT~Office Voorwaarden de term ‘algemene voorwaarden’ wordt gebruikt, wordt  daaronder verstaan de bepalingen van deze module Algemeen in combinatie met de bepalingen van  één of meer overeengekomen specifieke modules van de ICT~Office Voorwaarden.  

1.4 Afwijkingen en aanvullingen van deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze  schriftelijk tussen partijen zijn overeengekomen.  

1.5 De toepasselijkheid van inkoop- of andere voorwaarden van cliënt wordt uitdrukkelijk van de  hand gewezen.  

1.6 Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig is of vernietigd wordt, zullen de  overige bepalingen van deze algemene voorwaarden onverminderd van kracht blijven. Leverancier  en cliënt zullen in dat geval in overleg treden met het doel nieuwe bepalingen ter vervanging van de  nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking  van de nietige dan wel vernietigde bepalingen in acht wordt genomen. 

2. Aanbiedingen  

2.1 Alle aanbiedingen en andere uitingen van leverancier zijn vrijblijvend, tenzij door de leverancier  schriftelijk anders is aangegeven.  

2.2 Cliënt staat in voor de juistheid en volledigheid van de door of namens hem verstrekte gegevens waarop de leverancier zijn aanbieding baseert. Cliënt betracht steeds de uiterste  zorg dat de eisen waaraan de prestatie van leverancier dient te voldoen, juist en volledig zijn. In tekeningen, afbeeldingen, catalogi, websites, offertes, reclamemateriaal, normalisatiebladen en dergelijke.  vermelde maten en gegevens zijn voor leverancier niet bindend, behoudens indien door leverancier  uitdrukkelijk anders is vermeld. 

3. Prijs en betaling  

3.1 Alle prijzen zijn exclusief omzetbelasting (BTW) en andere heffingen die van overheidswege  zijn of worden opgelegd. Tenzij anders overeengekomen, zijn alle prijzen steeds in euro’s en dient  de klant alle betalingen in euro’s te voldoen.  

3.2 Alle door leverancier afgegeven voorcalculaties en begrotingen hebben slechts een indicatief  karakter, tenzij leverancier schriftelijk anders kenbaar maakt. Aan een door leverancier afgegeven  voorcalculatie of begroting kunnen door cliënt nimmer rechten of verwachtingen worden ontleend.  Een door cliënt aan leverancier kenbaar gemaakt beschikbaar budget geldt nimmer als een tussen  partijen overeengekomen (vaste) prijs voor de door leverancier te verrichten prestaties. Uitsluitend  indien zulks tussen partijen schriftelijk is overeengekomen is leverancier gehouden cliënt te  informeren bij dreigende overschrijding van een door leverancier afgegeven voorcalculatie of  begroting.  

3.3 Indien cliënt bestaat uit meerdere natuurlijke personen en/of rechtspersonen, is elk van die  personen hoofdelijk gehouden de uit de overeenkomst verschuldigde bedragen te voldoen.  

3.4 Ter zake de door leverancier verrichte prestaties en de daarvoor door cliënt verschuldigde  bedragen leveren de relevante documenten en gegevens uit de administratie of systemen van  leverancier volledig bewijs op, onverminderd het recht van cliënt tot het leveren van tegenbewijs.  

3.5 Indien sprake is van een periodieke betalingsverplichting van cliënt, geldt dat leverancier  gerechtigd is schriftelijk op een termijn van ten minste drie maanden de geldende prijzen en tarieven  aan te passen. Indien cliënt niet akkoord wenst te gaan met een dergelijke aanpassing, is de cliënt  gerechtigd binnen dertig dagen na de kennisgeving de overeenkomst schriftelijk op te zeggen tegen  de datum waarop de aanpassing in werking zou treden. Cliënt komt zodanig recht tot opzegging  echter niet toe indien tussen partijen is overeengekomen dat de geldende prijzen en tarieven  worden aangepast met inachtneming van een tussen partijen overeengekomen index of andere  maatstaf.  

3.6 Partijen zullen in de overeenkomst de datum of data waarop de leverancier de vergoeding voor de  overeengekomen prestaties aan cliënt in rekening brengt, vastleggen. Verschuldigde bedragen  worden door cliënt betaald volgens de overeengekomen dan wel op de factuur vermelde  betalingscondities. Bij gebreke van een specifieke regeling zal cliënt binnen een door leverancier te  bepalen termijn na factuurdatum betalen. Cliënt is niet gerechtigd tot opschorting van enige betaling  en evenmin tot verrekening van verschuldigde bedragen.

3.7 Indien cliënt de verschuldigde bedragen niet of niet tijdig betaalt, is cliënt, zonder dat enige  aanmaning of ingebrekestelling nodig is, over het openstaande bedrag wettelijke handelsrente  verschuldigd. Indien cliënt na aanmaning of ingebrekestelling nalatig blijft de vordering te voldoen,  kan leverancier de vordering uit handen geven, in welk geval cliënt naast het dan verschuldigde totale bedrag tevens gehouden is tot vergoeding van alle gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten,  waaronder begrepen alle kosten berekend door externe deskundigen. 

4. Vertrouwelijkheid en overname personeel  

4.1 Cliënt en leverancier dragen er zorg voor dat alle van de andere partijen ontvangen gegevens  waarvan men weet of redelijkerwijs behoort te weten dat deze van vertrouwelijke aard zijn, geheim  blijven. De partij die vertrouwelijke gegevens ontvangt, zal deze slechts gebruiken voor het doel  waarvoor deze verstrekt is. Gegevens worden in ieder geval als vertrouwelijk beschouwd indien  deze door één der partijen als zodanig zijn aangeduid.  

4.2 Elk der partijen zal gedurende de looptijd van de overeenkomst evenals één jaar na het einde  daarvan slechts na voorafgaande schriftelijke toestemming van de andere partij, medewerkers van  de andere partij die betrokken zijn of zijn geweest bij de uitvoering van de overeenkomst, in dienst  nemen danwel anderszins, direct of indirect, voor zich laten werken. Aan bedoelde toestemming  kunnen voorwaarden zijn verbonden. 

5. Privacy, gegevensverwerking en beveiliging  

5.1 Indien leverancier dit van belang acht voor de uitvoering van de overeenkomst, zal de cliënt  leverancier desgevraagd onverwijld schriftelijk informeren over de wijze waarop cliënt uitvoering  geeft aan zijn verplichtingen op grond van wetgeving op het gebied van de bescherming van  persoonsgegevens.  

5.2 Cliënt vrijwaart leverancier voor aanspraken van personen van wie persoonsgegevens zijn  geregistreerd of worden verwerkt in het kader van een persoonsregistratie die door cliënt wordt  gehouden of waarvoor cliënt op grond van de wet anderszins verantwoordelijk is, tenzij cliënt bewijst  dat de feiten die aan de aanspraak ten grondslag liggen uitsluitend aan leverancier toegerekend  moeten worden.  

5.3 De verantwoordelijkheid voor de gegevens die met gebruikmaking van een door leverancier  verleende dienst worden verwerkt, ligt uitsluitend bij de cliënt. Cliënt staat er als leverancier voor in  dat de inhoud, het gebruik en/of de verwerking van de gegevens niet onrechtmatig zijn en geen  inbreuk maken op enig recht van een derde. Cliënt vrijwaart leverancier tegen elke rechtsvordering  van derden, uit welke hoofde dan ook, in verband met deze gegevens of de uitvoering van de  overeenkomst.  

5.4 Indien leverancier op grond van de overeenkomst gehouden is tot het voorzien in een vorm van  informatiebeveiliging, zal die beveiliging beantwoorden aan de specificaties betreffende beveiliging  zoals tussen partijen schriftelijk overeengekomen. Leverancier staat er nimmer voor in dat de  informatiebeveiliging onder alle omstandigheden doeltreffend is. Indien een uitdrukkelijk  omschreven beveiliging in de overeenkomst ontbreekt, zal de beveiliging voldoen aan een niveau  dat, gelet op de stand van de techniek, de gevoeligheid van de gegevens en de aan het treffen van de  beveiliging verbonden kosten niet onredelijk is.  

5.5 Indien bij de uitvoering van de overeenkomst of anderszins gebruik wordt gemaakt van  computer-, data- of telecommunicatie faciliteiten is leverancier gerechtigd cliënt toegangs- of identificatiecodes toe te wijzen. De leverancier is gerechtigd toegewezen toegangs- of identificatiecodes  te wijzigen. Cliënt behandelt de toegangs- en identificatiecodes vertrouwelijk en met zorg en maakt  deze slechts aan geautoriseerde personeelsleden kenbaar. Leverancier is nimmer aansprakelijk voor  schade of kosten die het gevolg zijn van gebruik of misbruik dat van toegang of identificatiecodes  wordt gemaakt, tenzij het misbruik mogelijk is geweest als rechtstreeks gevolg van een handelen of  nalaten van leverancier.

6. Voorbehoud van eigendom en rechten, zaaksvorming en opschorting  

6.1 Alle aan cliënt geleverde zaken blijven eigendom van leverancier totdat alle bedragen die cliënt  aan leverancier op grond van de tussen partijen gesloten overeenkomst verschuldigd is, volledig aan  leverancier zijn voldaan. Een cliënt die als wederverkoper optreedt, zal alle zaken die onderworpen  zijn aan het eigendomsvoorbehoud van leverancier mogen verkopen en doorleveren voor zover dat  gebruikelijk is in het kader van de normale uitoefening van zijn bedrijf. Indien cliënt (mede) uit door  

leverancier geleverde zaken een nieuwe zaak vormt, vormt cliënt die zaak slechts voor leverancier en  houdt cliënt de nieuw gevormde zaak voor leverancier totdat cliënt alle op grond van de  overeenkomst verschuldigde bedragen heeft voldaan; leverancier blijft in dat geval tot het moment  van volledige voldoening door cliënt eigenaar van de nieuw gevormde zaak.  

6.2 De goederenrechtelijke gevolgen van het eigendomsvoorbehoud van een voor uitvoer bestemde  zaak worden beheerst door het recht van de Staat van bestemming indien dat recht ter zake voor  leverancier gunstigere bepalingen bevat.  

6.3 Rechten, waaronder mede begrepen gebruiksrechten, worden in voorkomend geval aan cliënt  verleend of overgedragen onder de voorwaarde dat cliënt alle uit de tussen partijen gesloten  overeenkomst verschuldigde vergoedingen volledig heeft betaald. Indien partijen voor de verlening  van een gebruiksrecht een periodieke betalingsverplichting van cliënt zijn overeengekomen, komt  aan cliënt het gebruiksrecht toe zolang hij zijn periodieke betalingsverplichting nakomt.  

6.4 Leverancier kan de in het kader van de overeenkomst ontvangen of gegenereerde zaken,  producten, vermogensrechten, gegevens, documenten, programmatuur, databestanden en (tussen- )resultaten van de dienstverlening van leverancier onder zich houden, ondanks een bestaande  verplichting tot afgifte of overdracht, totdat cliënt alle aan leverancier verschuldigde bedragen heeft  voldaan.

7. Risico  

7.1 Het risico van verlies, diefstal, verduistering of beschadiging van zaken, producten, gegevens,  documenten, programmatuur, databestanden of gegevens (codes, wachtwoorden, documentatie  etc.) die in het kader van de uitvoering van de overeenkomst vervaardigd of gebruikt worden, gaat  over op cliënt op het moment waarop deze in de feitelijke beschikkingsmacht van cliënt of een  hulppersoon van cliënt zijn gebracht. Voor zover deze objecten in de feitelijke beschikkingsmacht van  leverancier of hulppersonen van leverancier zijn, draagt de leverancier het risico van verlies, diefstal,  verduistering of beschadiging. 

8. Rechten van intellectuele eigendom  

8.1 Indien leverancier bereid is zich te verbinden tot overdracht van een recht van intellectuele  eigendom, kan een zodanige verbintenis slechts schriftelijk en uitdrukkelijk worden aangegaan.  Indien partijen schriftelijk overeenkomen dat een recht van intellectuele eigendom ten aanzien van  specifiek voor cliënt ontwikkelde programmatuur, websites, databestanden, apparatuur of andere  materialen, over zal gaan op cliënt, tast dit het recht of de mogelijkheid van leverancier niet aan om  de aan die ontwikkeling ten grondslag liggende onderdelen, algemene beginselen, ideeën,  ontwerpen, algoritmen, documentatie, werken, programmeertalen, protocollen, standaarden en  dergelijke, zonder enige beperking voor andere doeleinden te gebruiken en/of te exploiteren, hetzij  voor zich zelf hetzij voor derden.  

Evenmin tast de overdracht van een recht van intellectuele eigendom het recht van leverancier aan  om ten behoeve van zichzelf of een derde ontwikkelingen te doen die soortgelijk of ontleend zijn aan  die welke ten behoeve van cliënt zijn of worden gedaan.  

8.2 Alle rechten van intellectuele eigendom op de op grond van de overeenkomst ontwikkelde of aan  cliënt ter beschikking gestelde programmatuur, websites, databestanden, apparatuur of andere  materialen zoals analyses, ontwerpen, documentatie, rapporten, offertes, evenals voorbereidend  materiaal daarvan, berusten uitsluitend bij leverancier, diens licentiegevers of diens toeleveranciers.  Cliënt verkrijgt uitsluitend de gebruiksrechten die bij deze algemene voorwaarden en de wet  uitdrukkelijk zijn toegekend. Een aan cliënt toekomend recht tot gebruik is niet-exclusief, niet overdraagbaar aan derden en niet sublicentieerbaar.  

8.3 Het is cliënt niet toegestaan enige aanduiding betreffende het vertrouwelijke karakter dan wel  betreffende auteursrechten, merken, handelsnamen of enig ander recht van intellectuele eigendom  uit de programmatuur, websites, databestanden, apparatuur of materialen te verwijderen of te  wijzigen.  

8.4 Ook indien de overeenkomst niet uitdrukkelijk in een bevoegdheid daartoe voorziet, is het  leverancier toegestaan technische voorzieningen aan te brengen ter bescherming van de  programmatuur, apparatuur, databestanden, websites en dergelijke in verband met een  overeengekomen beperking in de inhoud of de duur van het recht tot gebruik van deze objecten. Het  is cliënt nimmer toegestaan een dergelijke technische voorziening te (laten) verwijderen of te (laten)  omzeilen.  

8.5 Leverancier vrijwaart cliënt tegen elke rechtsvordering van een derde welke gebaseerd is op de  bewering dat door leverancier zelf ontwikkelde programmatuur, websites, databestanden,  apparatuur of andere materialen inbreuk maken op een recht van intellectuele eigendom van die  derde, onder de voorwaarde dat cliënt leverancier onverwijld schriftelijk informeert over het bestaan  en de inhoud van de rechtsvordering en de afhandeling van de zaak, waaronder het treffen van  eventuele schikkingen, geheel overlaat aan leverancier. Cliënt zal daartoe de nodige volmachten,  informatie en medewerking aan leverancier verlenen om zich, indien nodig in naam van de cliënt, tegen  deze rechtsvordering te verweren. Deze verplichting tot vrijwaring vervalt indien de verweten  inbreuk verband houdt (i) met door cliënt ter gebruik, bewerking, verwerking of incorporatie aan  leverancier ter beschikking gestelde materialen, danwel (ii) met wijzigingen die cliënt zonder schriftelijke toestemming van leverancier in de programmatuur, website, databestanden, apparatuur  of andere materialen heeft aangebracht of door een derde heeft laten aanbrengen. Indien in rechte  onherroepelijk vaststaat dat de door leverancier zelf ontwikkelde programmatuur, websites,  databestanden, apparatuur of andere materialen inbreuk maken op enig aan een derde toebehorend  recht van intellectuele eigendom of indien naar het oordeel van leverancier een gerede kans bestaat  dat een zodanige inbreuk zich voordoet, zal leverancier, indien mogelijk, zorg dragen dat cliënt het  geleverde, of functioneel gelijkwaardige andere programmatuur, websites, databestanden,  apparatuur of materialen kan blijven gebruiken. Iedere andere of verdergaande  

vrijwaringsverplichting van leverancier is uitgesloten.  

8.6 Cliënt garandeert dat geen rechten van derden zich verzetten tegen beschikbaarstelling aan  leverancier van apparatuur, programmatuur, voor websites bestemd materiaal (beeldmateriaal,  tekst, muziek, domeinnamen, logo’s, hyperlinks etc.), databestanden of andere materialen,  waaronder ontwerp materiaal, met het doel van gebruik, bewerking, installatie of incorporatie (bijv.  in een website). Cliënt vrijwaart leverancier tegen elke aanspraak van een derde die gebaseerd is op  de bewering dat zodanig beschikbaar stellen, gebruik, bewerken, installeren of incorporeren inbreuk  maakt op enig recht van die derde. 

9. Medewerkingsverplichtingen  

9.1 Partijen erkennen dat het welslagen van werkzaamheden op het gebied van informatie- en  communicatietechnologie in de regel afhankelijk is van een juiste en tijdige onderlinge  samenwerking. Om een behoorlijke uitvoering van de overeenkomst door leverancier mogelijk te  maken zal cliënt leverancier steeds tijdig alle door leverancier nuttig, nodig en wenselijk geachte  gegevens of inlichtingen verschaffen en alle medewerking verlenen. Indien cliënt in het kader van het  verlenen van medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst eigen personeel en/of  hulppersonen inzet, zullen dit personeel en deze hulppersonen beschikken over de noodzakelijke  kennis, deskundigheid en ervaring.  

9.2 Cliënt draagt het risico van de selectie, het gebruik, de toepassing en het beheer in zijn  organisatie van de apparatuur, programmatuur, websites, databestanden en andere producten en  materialen en van de door leverancier te verlenen diensten. Cliënt zelf draagt zorg voor de juiste  installatie, montage en ingebruikneming en voor de juiste instellingen van de apparatuur,  programmatuur, websites, databestanden en andere producten en materialen.  

9.3 Indien cliënt de voor de uitvoering van de overeenkomst door leverancier nuttig, nodig of  wenselijk geachte gegevens, documenten, apparatuur, programmatuur, materialen of medewerkers  niet, niet tijdig of niet overeenkomstig de afspraken ter beschikking van leverancier stelt of indien  cliënt op andere wijze niet aan zijn verplichtingen voldoet, heeft leverancier het recht tot gehele of  gedeeltelijke opschorting van de uitvoering van de overeenkomst en heeft leverancier tevens het  recht om de daardoor ontstane kosten volgens zijn gebruikelijke tarieven in rekening te brengen, een  en ander onverminderd het recht van leverancier tot uitoefening van enig ander wettelijk en/of  overeengekomen recht.  

9.4 Ingeval medewerkers van leverancier op locatie van cliënt werkzaamheden verrichten, draagt  cliënt kosteloos zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten, zoals een  werkruimte met computer-, data- en telecommunicatie faciliteiten. De werkruimte en faciliteiten  zullen voldoen aan alle wettelijke en overigens geldende eisen betreffende arbeidsomstandigheden.  Cliënt vrijwaart leverancier voor aanspraken van derden, waaronder medewerkers van leverancier,  die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden welke het gevolg is van  handelen of nalaten van cliënt of van onveilige situaties in diens organisatie. Cliënt zal de binnen zijn  organisatie geldende huis- en beveiligingsregels vóór aanvang van de werkzaamheden aan de door  leverancier ingezette medewerkers kenbaar maken.  

9.5 Indien bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik wordt gemaakt van computer-, data- of  telecommunicatie faciliteiten, waaronder internet, is cliënt verantwoordelijk voor de juiste keuze van  de daarvoor benodigde middelen en voor de tijdige en volledige beschikbaarheid ervan, behoudens  voor die faciliteiten welke onder direct gebruik en beheer van leverancier staan. Leverancier is  nimmer aansprakelijk voor schade of kosten wegens transmissiefouten, storingen of niet beschikbaarheid van deze faciliteiten, tenzij cliënt bewijst dat deze schade of kosten het gevolg zijn  van opzet of bewuste roekeloosheid van de bedrijfsleiding van leverancier. 

10. Leveringstermijnen  

10.1 Alle door leverancier genoemde of overeengekomen (leverings termijnen en (oplever)data zijn  naar beste weten vastgesteld op grond van de gegevens die hem bij het aangaan van de  overeenkomst bekend waren. Door leverancier genoemde of tussen partijen overeengekomen  tussentijdse (oplever)data, gelden steeds als streefdata, binden de leverancier niet en heb- ben  steeds slechts een indicatief karakter. Leverancier spant zich er redelijkerwijs voor in uiterste  (levering)termijnen en uiterste (oplever)data zoveel mogelijk in acht te nemen. Leverancier is niet  gebonden aan een al dan niet uiterste (levering)termijn of (oplever)datum die vanwege buiten zijn  macht gelegen omstandigheden die zich na het aangaan van de overeenkomst hebben voorgedaan,  niet meer gehaald kunnen worden.  

Evenmin is leverancier gebonden aan een al dan niet uiterste (oplever)datum of (leverings termijn als  partijen een wijziging van de inhoud of omvang van de overeenkomst (meerwerk, wijziging van  specificaties etc.) of een wijziging van de aanpak van de uitvoering van de overeenkomst zijn  overeengekomen. Indien overschrijding van enige termijn dreigt, zullen leverancier en cliënt in  overleg treden om de gevolgen van de overschrijding voor de verdere planning te bespreken.  

10.2 De enkele overschrijding van een door leverancier genoemde of tussen partijen  overeengekomen al dan niet uiterste (leverings termijn of (oplever)datum brengt leverancier niet in  verzuim. In alle gevallen – derhalve ook ingeval partijen schriftelijk en uitdrukkelijk een uiterste  (levering)termijn of (oplever)datum zijn overeengekomen komt leverancier wegens  

tijdsoverschrijding eerst in verzuim nadat cliënt hem schriftelijk in gebreke heeft gesteld. De  ingebrekestelling dient een zo volledig en gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming  te bevatten, opdat de leverancier in de gelegenheid wordt gesteld adequaat te reageren.

11. Ontbinding en opzegging van de overeenkomst  

11.1 Aan elk der partijen komt de bevoegdheid tot ontbinding van de overeenkomst wegens een  toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst slechts toe indien de andere partij,  steeds in alle gevallen na een zo gedetailleerd mogelijke schriftelijke ingebrekestelling waarbij een  redelijke termijn gesteld wordt voor zuivering van de tekortkoming, toerekenbaar tekortschiet in de  nakoming van wezenlijke verplichtingen uit de overeenkomst. Betalingsverplichtingen van cliënt en  alle andere verplichtingen tot medewerking door de cliënt of een door de cliënt in te schakelen, derde gelden steeds als wezenlijke verplichtingen uit de overeenkomst.  

11.2 Indien cliënt op het moment van de ontbinding als bedoeld in artikel 11.1 reeds prestaties ter  uitvoering van de overeenkomst heeft ontvangen, zullen deze prestaties en de daarmee  samenhangende betalingsverplichting geen voorwerp van ongedaanmaking zijn, tenzij cliënt bewijst  dat leverancier ten aanzien van het wezenlijke deel van die prestaties in verzuim is. Bedragen die  leverancier vóór de ontbinding heeft gefactureerd in verband met hetgeen hij ter uitvoering van de  overeenkomst reeds naar behoren heeft verricht of geleverd, blijven met inachtneming van het in de  vorige volzin bepaalde onverminderd verschuldigd en worden op het moment van de ontbinding  direct opeisbaar.  

11.3 Indien een overeenkomst welke naar zijn aard en inhoud niet door volbrenging eindigt, voor  onbepaalde tijd is aangegaan, kan deze door elk der partijen na goed overleg en onder opgave van  redenen schriftelijk worden opgezegd. Indien tussen partijen geen opzegtermijn is overeengekomen,  dient bij de opzegging een redelijke termijn in acht te worden genomen. Partijen zullen wegens  opzegging nimmer tot enige schadevergoeding zijn gehouden.  

 

11.4 Cliënt is nimmer gerechtigd een overeenkomst van dienstverlening of van opdracht welke voor  bepaalde tijd is aangegaan, tussentijds op te zeggen.  

11.5 Elk der partijen kan de overeenkomst zonder ingebrekestelling met onmiddellijke ingang geheel  of gedeeltelijk schriftelijk opzeggen indien de wederpartij – al dan niet voorlopig – surseance van  betaling wordt verleend, indien ten aanzien van de andere partij faillissement wordt aangevraagd,  indien de onderneming van de andere partij wordt geliquideerd of beëindigd anders dan ten  behoeve van reconstructie of samenvoeging van ondernemingen, of indien de beslissende  zeggenschap over de onderneming van cliënt wijzigt. Leverancier is wegens deze beëindiging nooit  tot enige restitutie van reeds ontvangen gelden dan wel tot schadevergoeding gehouden. Ingeval van  faillissement van cliënt vervalt het recht tot gebruik van aan cliënt ter beschikking gestelde  programmatuur, websites en dergelijke van rechtswege.

12. Aansprakelijkheid van leverancier  

12.1 De totale aansprakelijkheid van leverancier wegens een toerekenbare tekortkoming in de  nakoming van de overeenkomst of uit enige andere hoofde, daaronder uitdrukkelijk ook begrepen  iedere tekortkoming in de nakoming van een met cliënt overeengekomen garantieverplichting, is  beperkt tot vergoeding van directe schade tot maximaal het bedrag van de voor die overeenkomst  bedongen prijs (excl. BTW). Deze beperking van aansprakelijkheid is van overeenkomstige toepassing  op de in artikel 8.5 van deze module Algemeen bedoelde vrijwaringsverplichting van leverancier. Indien de overeenkomst hoofdzakelijk een duurovereenkomst is met een looptijd van meer dan één  jaar, wordt de voor de overeenkomst bedongen prijs gesteld op het totaal van de vergoedingen (excl.  BTW) bedongen voor één jaar. In geen geval zal de totale aansprakelijkheid van leverancier voor  directe schade, uit welke hoofde dan ook, meer bedragen dan € 500.000 (vijfhonderd duizend  euro).  

12.2 De aansprakelijkheid van leverancier voor schade door dood, lichamelijk letsel of wegens  materiële beschadiging van zaken bedraagt totaal nimmer meer dan € 1.250.000 (één miljoen, tweehonderdvijftig duizend Euro).  

12.3 De aansprakelijkheid van leverancier voor indirecte schade, gevolgschade, gederfde winst,  gemiste besparingen, verminderde goodwill, schade door bedrijfsstagnatie, schade als gevolg van  aanspraken van afnemers van cliënt, schade verband houdende met het gebruik van door cliënt aan  leverancier voorgeschreven zaken, materialen of programmatuur van derden en schade verband  houdende met de inschakeling van door cliënt aan leverancier voorgeschreven toeleveranciers is  uitgesloten. Eveneens is uitgesloten de aansprakelijkheid van de leverancier wegens verminking,  vernietiging of verlies van gegevens of documenten.  

12.4 De uitsluitingen en beperkingen van de aansprakelijkheid van leverancier, zoals omschreven in  de voorgaande leden van dit artikel  

12, Laat de overige uitsluitingen en beperkingen van aansprakelijkheid van leverancier uit hoofde  van deze module Algemeen en de overige overeengekomen modules van deze algemene  voorwaarden geheel onverlet.  

12.5 De in artikel 12.1 tot en met 12.4 bedoelde uitsluitingen en beperkingen komen te vervallen  indien en voor zover de schade het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van de  bedrijfsleiding of leverancier. 

12.6 Tenzij nakoming door de leverancier blijvend onmogelijk is, ontstaat de aansprakelijkheid van  leverancier wegens toerekenbare tekortkoming in de nakoming van een overeenkomst slechts indien  cliënt leverancier onverwijld schriftelijk in gebreke stelt, waarbij een redelijke termijn voor de  zuivering van de tekortkoming wordt gesteld, en leverancier ook na die termijn toerekenbaar blijft  tekortschieten in de nakoming van zijn verplichtingen. De ingebrekestelling dient een zo volledig en  gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten, opdat de leverancier in de  gelegenheid wordt gesteld adequaat te reageren.  

12.7 Voorwaarde voor het ontstaan van enig recht op schadevergoeding is steeds dat de cliënt de  schade zo spoedig mogelijk na het ontstaan daarvan schriftelijk bij de leverancier meldt. Iedere  vordering tot schadevergoeding tegen de leverancier vervalt door het enkele verloop van vierentwintig  maanden na het ontstaan van de vordering.  

12.8 Partijen erkennen dat het actief en constructief deelnemen aan een ICT-Mediation een redelijke  en passende maatregel is om dreigende schade te voorkomen of te beperken indien deze dreigende  schade verband houdt met het niet, niet tijdig of niet behoorlijk nakomen van enige contractuele verplichting door leverancier. Cliënt verplicht zich om die reden op eerste schriftelijk verzoek van  leverancier onverwijld actief, constructief en onvoorwaardelijk deel te nemen aan een ICT-Mediation  overeenkomstig het ICT-Mediation Reglement van de Stichting Geschillenoplossing Automatisering,  statutair gevestigd te Den Haag (zie www.sgoa.org en www.sgoa.eu).  

12.9 Cliënt vrijwaart leverancier voor alle aanspraken van derden wegens productaansprakelijkheid  als gevolg van een gebrek in een product of systeem dat door cliënt aan een derde is geleverd en dat  mede bestond uit door leverancier geleverde apparatuur, programmatuur of andere materialen,  tenzij en voor zover cliënt bewijst dat de schade is veroorzaakt door die apparatuur, programmatuur  of andere materialen.  

12.10 Het bepaalde in dit artikel alsmede alle andere beperkingen en uitsluitingen van  aansprakelijkheid genoemd in deze algemene voorwaarden gelden mede ten gunste van alle  (rechts)personen waarvan de leverancier zich bij de uitvoering van de overeenkomst bedient. 

13. Overmacht  

13.1 Geen van partijen is gehouden tot het nakomen van enige verplichting, daaronder begrepen  enige tussen partijen overeengekomen garantieverplichting, indien hij daartoe verhinderd is als  gevolg van overmacht. Onder overmacht wordt mede verstaan: (i) overmacht van toeleveranciers  van leverancier, (ii) het niet naar behoren nakomen van verplichtingen van toeleveranciers die door  cliënt aan leverancier zijn voorgeschreven, (iii) gebrekkigheid van zaken, apparatuur, programmatuur  of materialen van derden waarvan het gebruik door cliënt aan leverancier is voorgeschreven, (iv)  overheidsmaatregelen, (v) elektriciteitsstoring, (vi) storing van internet, computernetwerk- of  telecommunicatie faciliteit ten, (vii) oorlog, (viii) werkbezetting, (ix) staking, (x) algemene  vervoersproblemen en (xi) Dwingende overheidsmaatregelen.  

13.2 Indien een overmachtsituatie langer dan negentig dagen duurt, heeft elk der partijen het recht  om de overeenkomst schriftelijk te ontbinden. Hetgeen reeds op grond van de overeenkomst  gepresteerd is, wordt in dat geval naar verhouding afgerekend, zonder dat partijen elkaar overigens  iets verschuldigd zullen zijn.

14. Wijziging en meerwerk  

14.1 Indien leverancier op verzoek of met voorafgaande instemming van cliënt werkzaamheden of  andere prestaties heeft verricht die buiten de inhoud of omvang van de overeengekomen  werkzaamheden en/of prestaties vallen, zullen deze werkzaamheden of prestaties door cliënt  worden vergoed volgens de overeengekomen tarieven en bij gebreke daarvan volgens de  gebruikelijke tarieven van leverancier. Leverancier is nimmer verplicht aan een dergelijk verzoek te  voldoen en hij kan verlangen dat daarvoor een afzonderlijke schriftelijke overeenkomst wordt  gesloten.  

14.2 Cliënt aanvaardt dat door werkzaamheden of prestaties als bedoeld in dit artikel het  overeengekomen of verwachte tijdstip van voltooiing van de dienstverlening en de wederzijdse  verantwoordelijkheden van cliënt en leverancier kunnen worden beïnvloed. Het feit dat zich tijdens de uitvoering van de overeenkomst (de vraag naar) meerwerk voordoet, is voor cliënt nimmer grond  voor opzegging of ontbinding van de overeenkomst.  

14.3 Voor zover voor de dienstverlening een vaste prijs is afgesproken, zal leverancier cliënt  desgevraagd schriftelijk informeren over de financiële consequenties van de extra werkzaamheden  of prestaties als bedoeld in dit artikel. 

15. Overdracht van rechten en verplichtingen  

15.1 Cliënt is niet gerechtigd de rechten en/of verplichtingen uit de overeenkomst aan een derde te  verkopen en/of over te dragen.  

15.2 Leverancier is gerechtigd zijn aanspraken op betaling van vergoedingen aan een derde over te  dragen. 

16. Toepasselijk recht en geschillen  

16.1 De overeenkomsten tussen leverancier en cliënt worden beheerst door Nederlands recht.  Toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag 1980 is uitgesloten.  

16.2 Geschillen welke tussen leverancier en cliënt mochten ontstaan naar aanleiding van een tussen  leverancier en cliënt gesloten overeenkomst dan wel naar aanleiding van nadere overeenkomsten  die daarvan het gevolg zijn, worden beslecht door middel van arbitrage overeenkomstig het  Arbitragereglement van de Stichting Geschillenoplossing Automatisering, statutair gevestigd te Den  Haag, één en ander onverminderd het recht van elk der partijen een voorziening in arbitraal kort  geding te vragen en onverminderd het recht van elk der partijen tot het treffen van conservatoire  rechtsmaatregelen (zie www.sgoa.org).  

16.3 Uitsluitend indien leverancier en/of cliënt voor de beslechting van geschillen naar aanleiding van  de tussen partijen gesloten overeenkomst dan wel naar aanleiding van nadere overeenkomsten die  daarvan het gevolg zijn, nog geen arbitrale procedure bij de Stichting Geschillenoplossing  Automatisering aanhangig heeft of hebben gemaakt overeenkomstig het Arbitragereglement van  deze stichting, is elk der partijen gerechtigd, doch niet verplicht, om in afwijking van het bepaalde in  artikel 16.2, de zaak aanhangig te maken bij de Rechtbank, Sector Kanton indien de zaak betrekking  heeft op een geschil dat volgens de wettelijke bevoegdheidsregels behoort tot de absolute  bevoegdheid van de Rechtbank, Sector Kanton. Indien de zaak met inachtneming van de vorige volzin  door één of meer partijen ter behandeling en beslissing bij de Rechtbank, Sector Kanton, aanhangig is gemaakt, is de Rechtbank Sector Kanton bevoegd de zaak te behandelen en daarover te  beslissen. 

16.4 Alvorens een arbitrale procedure als bedoeld in artikel 16.2 aanhangig te maken, zal de meest  gerede partij een procedure van ICT-Mediation conform het ICT-Mediation Reglement van de  Stichting Geschillenoplossing Automatisering te Den Haag beginnen. Een procedure van ICT Mediation conform dit reglement is gericht op bemiddeling door één of meer mediators. De  wederpartij verplicht zich actief deel te nemen aan een aanhangig gemaakte ICT-Mediation,tot welke  rechtens afdwingbare verplichting in ieder geval behoort het bijwonen van tenminste één  gezamenlijke bespreking van mediators en partijen, teneinde deze buitengerechtelijke vorm van geschiloplossing een kans te geven. Het staat elk der partijen vrij om op elk moment na een  gezamenlijke eerste bespreking van mediators en partijen de procedure van ICT-Mediation te  beëindigen. Het bepaalde in dit artikellid verzet zich er niet tegen dat een partij die dat nodig acht,  een voorziening in (arbitraal) kort geding vraagt of conservatoire rechtsmaatregelen treft (zie  www.sgoa.org en www.sgoa.eu).

17. Toegang tot internet 

17.1 Toepasselijkheid  

17.1.1 De ICT~Office Voorwaarden bestaan uit de module Algemeen aangevuld met één of meer  specifieke modules per product of dienst. De in de onderhavige module opgenomen bepalingen zijn  naast de module algemeen van toepassing indien leverancier diensten verleent inzake toegang tot  internet.  

17.1.2 De bepalingen van deze module zijn onlosmakelijk verbonden met de bepalingen van de module  Algemeen. Bij tegenstrijdigheid tussen de bepalingen van de module Algemeen met de bepalingen  van de onderhavige module, prevaleren deze laatste. 

17.2 Diensten  

17.2.1 Leverancier zal aan cliënt de tussen partijen overeengekomen diensten inzake toegang tot  internet verlenen overeenkomstig de schriftelijk overeengekomen specificaties. Na het aangaan van  de overeenkomst tussen partijen wordt aan cliënt de toegang tot internet verleend, waarbij de leverancier de bij hem gebruikelijke termijnen voor aansluiting in acht neemt.  

17.2.2 Leverancier heeft steeds het recht redelijke beperkingen te stellen aan de transmissiesnelheden  en de hoeveelheden dataverkeer van cliënt.  

17.2.3 Uitsluitend indien schriftelijk overeengekomen zal leverancier zich inspannen één of meer  (huur)lijnen van een tussen partijen schriftelijk overeengekomen capaciteit aan cliënt ter beschikking  te stellen. Leverancier zal een verzoek van cliënt tot vergroting van de capaciteit van een (huur)lijn  steeds welwillend in overweging nemen, doch leverancier staat er niet voor in dat een dergelijk  verzoek in alle gevallen wordt ingewilligd. Leverancier is gerechtigd nadere voorwaarden te stellen  indien hij een zodanig verzoek inwilligt.  

17.2.4 Leverancier is te allen tijde gerechtigd de inhoud en de omvang van de overeengekomen dienst  inzake toegang tot internet te wijzigen indien hij dat om technische of bedrijfseconomische redenen  wenselijk acht.  

17.2.5 Partijen komen overeen vanaf welke locatie of welk punt cliënt toegang tot het internet wordt  geboden. Ingeval cliënt een wijziging of verplaatsing van zijn aansluiting op het internet wenst, zal hij  leverancier schriftelijk verzoeken daaraan mee te werken. Leverancier zal aan een zodanig verzoek  zijn medewerking niet op onredelijke gronden onthouden. Leverancier kan aan inwilliging van een  zodanig verzoek steeds (financiële) voorwaarden verbinden.  

17.2.6 Alle diensten van leverancier worden uitgevoerd op basis van een inspanningsverbintenis, tenzij  en voor zover in de schriftelijke overeenkomst leverancier uitdrukkelijk een resultaat heeft  toegezegd en het betreffende resultaat tevens met voldoende bepaaldheid is omschreven.  

17.2.7 Tenzij anders overeengekomen, is cliënt verantwoordelijkheid voor het gebruik van de dienst en  de wijze waarop de resultaten van de dienst worden ingezet. Cliënt is tevens verantwoordelijk voor de instructie aan en het gebruik door gebruikers, ongeacht of deze gebruikers in een  gezagsverhouding tot cliënt staan. 

17.3 Domeinnamen  

17.3.1 Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, is in de dienstverlening van leverancier op grond van  de overeenkomst niet begrepen het aanvragen en/of het (laten) registreren van één of meer  domeinnamen bij een daarvoor in aanmerking komende instantie.  

17.3.2 Indien in afwijking van artikel 3.1 leverancier één of meer domeinnamen bij of door tussenkomst van een derde aanvraagt en/of registreert ten behoeve van cliënt, dan zijn de voorwaarden  van die betreffende derde van overeenkomstige toepassing. Desgevraagd zal de leverancier een  schriftelijk exemplaar van die voorwaarden aan de cliënt ter hand stellen. Cliënt is alle aan de aan- vraag  en/of registratie verbonden kosten volgens de overeengekomen tarieven, of, bij gebreke van  overeengekomen tarieven, volgens de bij leverancier gebruikelijke tarieven verschuldigd.  

17.3.3 Leverancier staat er niet voor in dat een door cliënt gewenste domeinnaam aan cliënt wordt  toegekend.  

17.3.4 Leverancier is niet verantwoordelijk voor de inhoud en samenstelling van de domeinnaam en  het gebruik dat van de domeinnaam wordt gemaakt. Cliënt staat er als leverancier voor in dat hij  gerechtigd is de domeinnaam te gebruiken en dat gebruik ervan niet onrechtmatig jegens één of  meer derden is. Cliënt vrijwaart leverancier voor iedere aanspraak van een derde die verband houdt  met de domeinnaam, ook indien de domeinnaam van cliënt niet door leverancier is geregistreerd. 

17.4 Faciliteiten, IP-adressen en andere codes  

17.4.1 Cliënt dient te beschikken over de voor toegang tot het internet geschikte faciliteiten zoals – maar  niet daartoe beperkt – adequate apparatuur en programmatuur.  

17.4.2 Leverancier zal in het kader van zijn dienstverlening aan cliënt één of meer IP-adressen inzetten.  Uitsluitend leverancier bepaalt of aan cliënt een statisch of een dynamisch IP-adres ter beschikking  wordt gesteld. Leverancier bepaalt het formaat en de standaard van de IP-adressen.  

17.4.3 Client staat ervoor in dat IP-adressen nimmer op enigerlei wijze misbruikt worden.  

17.4.4 Leverancier verstrekt aan cliënt de codes en instellingen die nodig zijn om vanuit het computersysteem van cliënt toegang te bewerkstelligen met internet. Cliënt zelf draagt zorg voor de  juiste invoering van deze codes en instellingen in zijn computersysteem.  

17.5 Misbruik van internet  

17.5.1 Indien leverancier algemeen voor al zijn cliënten geldende gedragsregels hanteert, dan zal  leverancier die desgevraagd aan cliënt verstrekken en cliënt is verplicht deze gedragsregels stipt en  onverkort na te leven. Steeds en in alle gevallen zal cliënt zich zorgvuldig en niet onrechtmatig jegens  derden gedragen. Cliënt zal te allen tijde in het bijzonder de intellectuele eigendomsrechten en  overige rechten van derden eerbiedigen, de privacy van derden respecteren, niet in strijd met de wet  gegevens verspreiden, zich geen ongeoorloofde toegang tot systemen verschaffen, geen virussen of  andere schadelijke programma’s verspreiden en zich onthouden van strafbare feiten en schending  van enige andere wettelijke verplichting. 

17.5.2 Teneinde eventuele aansprakelijkheid jegens derden te voorkomen of de gevolgen daarvan te  beperken, is leverancier gerechtigd maatregelen te treffen ter zake een handelen of nalaten van of  voor risico van cliënt. Cliënt is gehouden op eerste schriftelijk verzoek van leverancier informatie  onverwijld te verwijderen, bij gebreke waarvan leverancier gerechtigd is naar keuze de toegang tot  het internet onmogelijk te maken. Leverancier is voorts gerechtigd bij schending of dreigende  schending van de bepaling van artikel 5.1 aan cliënt per onmiddellijk en zonder voorafgaande  aankondiging de toegang tot systemen van leverancier te ontzeggen. Het voorgaande laat  uitdrukkelijk onverlet eventuele verdere maatregelen of de uitoefening van andere rechten door  leverancier jegens cliënt. Leverancier is in dat geval tevens gerechtigd de overeenkomst met  onmiddellijke ingang op te zeggen, zonder deswege jegens cliënt aansprakelijk te zijn.  

17.5.3 Van leverancier kan niet verlangd worden zich een oordeel over de gegrondheid van de  aanspraken van derden of van het verweer van cliënt te vormen of op enigerlei wijze betrokken te  zijn in een geschil tussen een derde en een cliënt. Cliënt zal zich ter zake met de desbetreffende derde  hebben verstaan en de leverancier schriftelijk en deugdelijk onderbouwd met bescheiden  informeren. 

17.6 Storingen  

17.6.1 Indien schriftelijk tussen partijen overeengekomen is, kan de klant een storing schriftelijk melden bij  leverancier op de door leverancier bepaalde wijze. Leverancier zal zich in dat geval inspannen de  storing op te lossen conform hetgeen partijen schriftelijk zijn overeengekomen. Indien naar het  inzicht van leverancier medewerking van cliënt noodzakelijk of wenselijk is voor het onderzoek naar  een storing, zal cliënt alle door leverancier nuttig, nodig of wenselijk geachte medewerking verlenen.  Leverancier is gerechtigd kosten in rekening te brengen indien de storing verband houdt met  onzorgvuldig of onoordeelkundig gebruik door cliënt of het niet naleven van gebruiksvoorschriften.  

17.6.2 Leverancier is steeds gerechtigd de toegang tot internet geheel of gedeeltelijk buiten gebruik te  stellen. 

17.7 Duur  

17.7.1 De overeenkomst wordt aangegaan voor de tussen partijen overeengekomen duur, bij gebreke  waarvan een duur van één jaar geldt. De duur van de overeenkomst wordt telkens stilzwijgend voor  de duur van de oorspronkelijke periode verlengd, tenzij cliënt of leverancier de overeenkomst schriftelijk beëindigt met inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden vóór het einde van  de betreffende periode. 

17.8 Betaling  

17.8.1 Bij gebreke van een uitdrukkelijk overeengekomen factureringsschema zijn alle bedragen die  betrekking hebben op door leverancier verleende dienstverlening telkens per kalendermaand vooraf  verschuldigd.  

17.8.2 Het is cliënt niet toegestaan handelingen te (laten) verrichten die bedoeld zijn om de bedragen  die cliënt verschuldigd is, te beïnvloeden. 

17.9 Garantie  

17.9.1 Leverancier staat niet in voor de ongestoorde beschikbaarheid van de in voorkomend geval  tussen partijen overeengekomen bandbreedte. Leverancier staat er evenmin voor in dat cliënt te  allen tijde ongestoord en onbeperkt toegang heeft tot internet.

Telefactory staat voor kracht, productie, aantallen, efficiency als een goed draaiende “telecom” fabriek.

Contact

Adres:
Keizersgracht 520H
1017EK Amsterdam 

Telefoonnummer:
020-210 1270

E-mail:
info@telefactory.nl